رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر تمایز میان «شهریه اصلی» و سایر هزینههای جانبی مدارس غیردولتی گفت: در شرایطی که آموزش به صورت مجازی برگزار میشود و خدمات جانبی مانند اردو، آموزش شنا، سرویس رفتوآمد یا تغذیه دانشآموزان ارائه نمیشود، والدین حق دارند درخواست عودت این مبالغ را ثبت کنند و مدارس موظف به بازپرداخت آن هستند.
احمد محمودزاده توضیح داد: شهریه اصلی مدارس شامل هزینه معلمان، فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی است و این هزینهها در تمام طول سال تحصیلی—even در دوره آموزش مجازی—پا برجا هستند و باید پرداخت شوند.
به گفته او، شهریه با پرداختهایی که برای فعالیتهای خاص یا خدمات مکمل انجام میشود متفاوت است و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.
وی با اشاره به اینکه در مدارس غیردولتی، خانوادهها شهریه را برای آیتمهایی مانند کیفیت آموزشی، استفاده از فضا و امکانات و حقوق معلمان پرداخت میکنند، افزود: منطقی نیست که با مجازی شدن آموزش، پرداخت شهریه اصلی متوقف شود؛ زیرا هزینههای اصلی مدرسه همچنان برقرار است.
با این حال فعالیتهایی نظیر اردو، کلاس شنا در صورت نبود استخر، سرویس رفت وآمد و وعده غذایی تنها زمانی باید هزینهبردار باشند که واقعاً ارائه شده باشند.
محمود زاده تأکید کرد: اگر به دلیل مجازی شدن آموزش، این خدمات قابل ارائه نباشد، مدارس موظفاند هزینههای دریافتشده را مسترد کنند و عدم اجرای این موضوع، تخلف محسوب شده و در شورای نظارت پیگیری خواهد شد.
او همچنین گفت: موسسان مدارس باید در صورت دریافت این مبالغ، آن را به والدین بازگردانند و خانوادهها میتوانند اعتراض یا گزارش خود را در سامانه مشارکتها ثبت یا به صورت حضوری به بازرسی منطقه، استان یا وزارتخانه مراجعه کنند،با این حال تاکنون پروندهای در این زمینه به سازمان گزارش نشده است.
در سالهای اخیر و همزمان با دورههای آموزش مجازی، موضوع تفکیک شهریه از هزینههای جانبی در مدارس غیردولتی بارها مورد توجه خانوادهها قرار گرفته است. برخی والدین نسبت به دریافت هزینه خدماتی که ارائه نشده انتقاد داشتهاند و خواستار تدوین سازوکار روشن و الزامآور برای بازپرداخت این مبالغ بودهاند.
کارشناسان حوزه آموزش معتقدند اجرای دقیق این دستورالعمل میتواند به شفافیت مالی در مدارس غیردولتی و کاهش تنش میان والدین و موسسان کمک کند. به باور آنان، تشریح دقیق اقلام شهریه و هزینههای جانبی در زمان ثبتنام و نظارت مستمر دستگاههای مربوطه، نقش مهمی در جلوگیری از اختلافات و افزایش اعتماد اولیا خواهد داشت.




نظر شما